Carrera de Licenciatura en Inglés
Permanent URI for this community
La carrera de Inglés es una profesión que contribuye con el mejoramiento del proceso de enseñanza y aprendizaje del idioma extranjero, está fundamentada en teorías científicas que permiten enfocar los métodos, técnicas y estrategias más apropiadas para facilitar la adquisición de nuevos conocimientos y la aplicación práctica de competencias comunicativas. El aprendizaje del idioma Inglés es importante para el desarrollo de la sociedad en el Siglo XXI, en respuesta a un mundo globalizado, que exige el conocimiento de este idioma en diferentes áreas: productivas, económicas, científicas, tecnológicas, sociales y educativas como una herramienta de comunicación e información que permita el desarrollo de los pueblos.
Browse
Browsing Carrera de Licenciatura en Inglés by Author "Andrade Morán, José Ignacio"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Item“Difficulties in EFL Students to Develop English Listening Skills”(Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2025-02) García Jaen, María Fernanda; Andrade Morán, José IgnacioListening is one of the four skills of the English language. It is considered a receptive skill based on understanding and interpreting what they hear, which represents a challenge for students of English as a foreign language. These difficulties were presented to the students in three phases: perception, parsing, and utilization, and it did not allow them to have a good understanding of what is transmitted during audio, creating a deficiency in listening comprehension. The main objective of this study was to identify listening comprehension difficulties in students of English as a foreign language. The data collection was employed, in 33 third-cycle students of the national and foreign language pedagogy career at the Technical University of Cotopaxi. A mixed method was used through the Listening Comprehension Problems Questionnaire, which was replicated as a means of data collection. This questionnaire was used in previous studies by Zur, Nowrouzi, Tam, Zareian, and Nimehchisalem. The study’s effectiveness was measured by collecting data and obtaining results to know the difficulties of students when developing listening skills. The questionnaire consists of 23 questions that were adapted to reality, where 15 questions were selected and divided into three cognitive stages which are perception, parsing, and utilization, in each stage the questionnaire was composed of 5 questions. The data obtained were tabulated using percentage tables and frequency graphics. Through the questionnaire, the difficulties of listening comprehension in English as a foreign language will be analysed. It is expected that the findings obtained will be useful for students who want to increase their performance in listening comprehension. Also, it will be useful for researchers who wish to address the study of listening comprehension difficulties in students of a foreign language.
- ItemIncidence of ergonomics and furniture in an english interactive laboratory of the Academic Unit of Administrative and Humanistic Sciences at Technical University of Cotopaxi during the academic cycle march 2012 – july 2012(LATACUNGA / UTC / 2012, 2012) Andrade Morán, José Ignacio; Cumbajín Parra, Aracely Rocío; Encalada Trujillo, Edgar GuadiaThis investigation is part of a macro project known as “Implementation of an English interactive laboratory” which was carried out by students of seventh cycle of the English career at Technical University of Cotopaxi. This laboratory seeks to integrate new study habits in order to help students to develop and improve their English Language skills. The main function of the English laboratory is promoting the pupil´s interaction and improves the communication between teachers and students through the proper use of physical-sensory elements such as illumination, color, sound, space and furniture.
- Item“Mobile phones as an ict resource in English teaching as a foreign language”(Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2022-08) Guaigua Chacón, Karla Johanna; Paneluisa Daquilema, Vannesa Nicole; Andrade Morán, José IgnacioLos teléfonos móviles son dispositivos TIC que permiten realizar operaciones como llamadas, mensajes y navegación por Internet. El objetivo principal de este estudio fue describir la perspectiva de los estudiantes de 14 a 15 años sobre el uso del teléfono móvil como recurso TIC en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en la Unidad Educativa 11 de Noviembre. La investigación se centra en un diseño cuantitativo-descriptivo, se utilizó un método deductivo, basado en las perspectivas de los participantes y la encuesta aplicada, que ayudó a recoger información real desde un punto de vista general. Para la recolección de datos, se diseñaron y aplicaron 10 preguntas específicas con sus respectivas respuestas de opción múltiple en la escala de Likert. Una vez controlados los casos de Covid 19, los alumnos volvieron a las aulas y con la ayuda de los tutores de dos paralelos A y B, se eligieron 21 alumnos entre los dos grados. Los resultados de la presente investigación demuestran que los teléfonos móviles son un importante recurso pedagógico para la enseñanza y el aprendizaje del inglés. Los teléfonos móviles son también un recurso que puede incluirse en cualquier clase y no sólo en la de inglés. Al mismo tiempo, la cuestión de la distracción se destacó como el problema más común identificado en relación con el uso de los teléfonos móviles en el aula. Además, los estudiantes estuvieron de acuerdo en que el teléfono móvil había sido un recurso útil de enseñanza-aprendizaje durante la cuarentena causada por la enfermedad pandémica Covid19 ya que les facilitó el acceso a cualquier información que necesitaran desde el teléfono móvil. En conclusión, este estudio reveló que el teléfono móvil desempeñó un papel fundamental durante el aislamiento por la pandemia, ya que fue el dispositivo más utilizado en las aulas virtuales. Por lo tanto, ayudó en la formación de habilidades lingüísticas, es decir, convirtió los teléfonos móviles de los estudiantes en herramientas educativas útiles. Sin embargo, en la actualidad, con el regreso a las aulas, los teléfonos móviles se han convertido en una distracción, por lo que los profesores deben formarse en el uso de estos dispositivos como un recurso que les permita llevar a cabo tácticas de enseñanza eficientes en el aula, utilizando una variedad de estrategias e implementando algunas actividades para que los alumnos utilicen sus teléfonos móviles para aprender.
- ItemThe use of l1 in the efl classroom(Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2025-02) Ayala Albarrasin, Mercy Marisol; Quishpe Soria, Jhoana Estefania; Andrade Morán, José IgnacioThe use of the mother tongue (L1), in this case, Spanish, in the English as a Foreign Language (EFL) classroom has been a widely debated topic in education. Therefore, this study tries to analyze L1 (Spanish) use in EFL classes taught by English career teachers at the Technical University of Cotopaxi, Pujilí Extension, during the 2024-2025 academic period. In this context, certain deficiencies have been identified among both teachers and students. On the one hand, it has been observed that teachers rely excessively on Spanish in the EFL classroom, use L1 as a frequent tool in their lessons, and, in some cases, show a lack of motivation to actively integrate the target language (L2). On the other hand, students face challenges in learning English, feel insecure when speaking it, and experience confusion when they do not understand instructions given in the L2. This study follows a quantitative approach with a descriptive method. For data collection, a questionnaire was administered to eight teachers based on the instrument by Rodríguez and Oxbrow (2008). A descriptive analysis was then conducted to determine the frequency, perceptions, and attitudes toward the use of Spanish in the EFL classroom through three key dimensions. The results show that perceptions of L1 use vary depending on the context and the teachers’ perspectives. While some avoid its use to promote immersion in the target language, others employ it strategically to clarify instructions, explain grammatical concepts, and manage classroom dynamics. In conclusion, although teachers prefer to use English as the primary language of instruction, they acknowledge that the strategic use of Spanish enhances comprehension, particularly for complex grammatical structures. Additionally, there is general agreement on its benefits for clarifying instructions, although direct translation remains a debated issue that requires further research.