Artículos - Ingeniería en Sistemas de Información
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artículos - Ingeniería en Sistemas de Información by Subject "BUSINESS INTELLIGENCE"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemImpact of customer management systems on business process optimization: a case study at Home Link-Or.(Ecuador: La Maná: Universidad Técnica de Cotopaxi; Extensión La Maná, Carrera de Sistemas de Información, 2025-10-06) Solorzano Casquete, Angel Eduardo; Vaca Endara, Carlos Armando; Diaz Puruncaja, Danny ManuelThe digital transformation of commercial processes represents a key factor in organizational competitiveness. This study analyzes the impact of a customer relationship management (CRM) system developed for the company Home Link-OR, incorporating business intelligence (BI) tools and modern technologies such as HTML, CSS, JavaScript, PHP, XAMPP, and MySQL. Through a mixed-methods approach, operational efficiency, customer perception, and internal staff experience were evaluated before and after the implementation. The results reveal a significant improvement evidenced in service efficiency, reflected in a reduction in the average service time by 65.2%, decreasing from 22.4 to 7.8 minutes. This variation represents a substantial advance in the system’s response capacity, enabling the service of a greater number of users in less time. The reduction in waiting times not only optimizes the use of available resources but also contributes to improving the perception of the service by users, which is fundamental for strengthening institutional quality and continuous improvement processes. The study concludes that the implementation of a CRM with integrated BI can operationally transform an SME, enhance its strategic capacity, and increase customer and employee satisfaction. This case demonstrates that the adoption of technologies adapted to the organizational context is key to scalability and sustainability in emerging markets.
- ItemIntegración Herramientas de Business Intelligence para la Automatización del Análisis de Ventas en Microempresas Mediante una Plataforma Web.(Ecuador: La Maná: Universidad Técnica de Cotopaxi; Extensión La Maná, Carrera de Sistemas de Información, 2025-10-02) Callatasig Toasa, Alex Mauricio; Cuyago Chicaisa, Alison Nicol; Bajaña Zajia, Johnny XavierLa brecha digital que existe en las microempresas latinoamericanas limita su capacidad para analizar información y tomar decisiones estratégicas basadas en datos confiables. Este estudio presenta el diseño e implementación de una plataforma web personalizada que integra herramientas de Business Intelligence (BI)y un chatbot conversacial conectado a la base de datos, orientada a automizar el análisis de ventas y predicción de tendencias. El sitema fue desarrollado con la tecnologia de código abierto (PHP, MySQL, JavaScrip) y validado en Morana S.A., una microempresa del sector comercial en Ecuador. Tras su implementación, el tiempo de generación de reportes se redujo en más del 95% pasando de 4-6 horas semanales. Los usuarios reportaron un 100% de satisfacción respecto a la usabilidad del sistema, un 87,5% respecto al módulo de BI, y un 87.5% en relación con la precisión y accesibilidad del chatbot. La plataforma permitió visualizar datos históricos, panles en tiempo real y proyecciones mensuales de ventas mejorando la planificación y las decisiones empresariales. Este estudio demuestra que es viable adoptar herramientas basadas en datos en contextos de bajos recursos, y que las microempresas pueden migrar hacia decisiones basadas en evidencia.